Baren

Danskere samles her! Her snakkes der kun dansk og indholdet er løsere end de andre forums.
Her bestemmer:
kualle
Tycoon

Post by kualle »

kualle wrote: Knægten skal i hvert fald lære, hvordan skakbrikkerne flytter. Samt at kunne spille bare en anelse skak. Det er almen dannelse :-).
FogToo wrote:jeg kan godt spille skak. Er jeg så dannet ?
At jeg så taber mod dresserede aber og retarderede giraffer har ikke noget med sagen at gøre ? Bare at jeg kan flytte rundt på brikkerne ? :P
Måske.
Men fordi noget er almen dannelse, så betyder det ikke, man er dannet, hvis man opfylder dette specifikke krav.

Jeg vil vove den påstand, der er meget mere, man skal opfylde for at være dannet.
- men dannet er igen et spørgsmål om, hvor man stammer fra, dannelse i England er jo ikke det samme som i Danmark.

Foreksempel vil jeg mene, en dansker skal kende lidt til Søren Aaby Kierkegaard. Man skal også kende lidt til den danske historie.

Men der er meget mere. Man bør vel også have et rimeligt indgående kendskab til H.C.A. Samt vide hvem Georg Mohr var.
- men der er mange ting, man bør kende, før man kan kalde sig alment dannet. Man bør ligeledes kende lidt til Platon, Freud og Homer.

Man bør endvidere kende de mest grundlæggende færdigheder i den ædle kunst at være en gentleman.

- men der er meget.

Så måske, FT, måske. Jeg ved jo ikke, hvad du kan, ved, gør og er.

Så jeg kan ikke svare entydigt på dit spørgsmål.
Men det er ikke et krav, man skal være god til skak, det er et interessespørgsmål.
Chroelle
Admin emeritus

Post by Chroelle »

Generelt har dannelse jo nok noget at gøre med viden og opførsel. Decideret handlen ud fra denne viden og opførsel kendetegner så om man er dannet eller ej. For har du den viden uden at bruge den i praksis er du jo samtidig også udannet. Og har du en opførsel som du bruger forkert er du ligeledes ikke dannet...

Jeg tror det primære ved dannelse er at man har viden med, da det er den der får en til at fremstå lærd og interessant. To af de mest grundlæggende ting inde for dannelse.

Jeg betragter mig selv i høj grad som dannet da jeg er indehaver af en vis viden og handler ud fra den. Samtidig synes jeg ogaå at jeg generelt har en god opførsel og dermed opfører mig dannet.

vis man kigger på et par af de rige rundt omkring i Europa og USA synes jeg ikke man kan snakke om dannelse. Jeg kan ikke huske hvilken aristrokrat fra Frankrig der udtalte at en sand Gentleman hjalp de fattige istedet for at piske dem, og viste interesse for andre mennesker. Det blev sagt til en person som med hovedet oppe i sin egen ... bagdel... havde pisket en bonde som havde bedt ham om mad... Bagefter vendte han sig om mod den mere dannede og grinende fortalte hvor overlegen hans gener var tilforhold til bondens...
DAnnelse er mange ting, og der ville sikkert være mange af hans jævnstillede som mente at han var dannet...
Currently testing Life version 2.9 (With added second child)
(Beta testing in progress)

www.paed-it.dk - My blog in Danish

Clothes make the man. Naked people have little or no influence on society.
--Mark Twain
kualle
Tycoon

Post by kualle »

Chroelle wrote:Generelt har dannelse jo nok noget at gøre med viden og opførsel. Decideret handlen ud fra denne viden og opførsel kendetegner så om man er dannet eller ej. For har du den viden uden at bruge den i praksis er du jo samtidig også udannet. Og har du en opførsel som du bruger forkert er du ligeledes ikke dannet...

Jeg tror det primære ved dannelse er at man har viden med, da det er den der får en til at fremstå lærd og interessant. To af de mest grundlæggende ting inde for dannelse.

Jeg betragter mig selv i høj grad som dannet da jeg er indehaver af en vis viden og handler ud fra den. Samtidig synes jeg ogaå at jeg generelt har en god opførsel og dermed opfører mig dannet.

vis man kigger på et par af de rige rundt omkring i Europa og USA synes jeg ikke man kan snakke om dannelse. Jeg kan ikke huske hvilken aristrokrat fra Frankrig der udtalte at en sand Gentleman hjalp de fattige istedet for at piske dem, og viste interesse for andre mennesker. Det blev sagt til en person som med hovedet oppe i sin egen ... bagdel... havde pisket en bonde som havde bedt ham om mad... Bagefter vendte han sig om mod den mere dannede og grinende fortalte hvor overlegen hans gener var tilforhold til bondens...
DAnnelse er mange ting, og der ville sikkert være mange af hans jævnstillede som mente at han var dannet...
Nej, hvor lød det dog klogt, Chrølle. Du må være dannet. Selvom jeg vil mene, man også bør kunne beherske det danske sprog. Man bør kunne sætte et nogenlunde acceptabelt komma (ment i slang), for at kunne være dannet.
Men egentlig ser jeg ikke det at være dannet, som et stadium. Det er noget, man kan søge at blive. Men for at opfylde alles krav indenfor dannelse, så skal man vist vide, gøre og kunne en hel masse. Endvidere vil mange af disse garanteret være modstridende.

Men ja. Opførsel er i sandhed en stor del af det. Men det at leve efter sin viden, vil jeg ikke kalde dannelse. Det er et spørgsmål om modenhed og styrke. Samt vel egentlig også et spørgsmål om, hvor stort et menneske, man er. - men dannelse, kan det næppe kaldes.
Pepsi
Mod

Post by Pepsi »

ok det er nu 16 dage siden der er en der sidst har skrevet... nu må i lige tage jer lidt sammen *smider en ordenlig omgang øl op på bordet*

ok ok jeg har ikke selv haft meget tid til at være online grundet en masse problemer her og der... er uden computer indtil mit lir kommer hjem i næste uge engang ^^ men bruger min mors of fars når jeg kan smide dem væk... *smider sig ned i en sofa og tænder for tv'et* ahhhh
Chroelle
Admin emeritus

Post by Chroelle »

Ok. Jeg har været så travlt optaget af sidens opbygning, så alle mine posts generelt har ligget i udviklingsforummet og game hunters forummet. Håber at alle har det godt. Jeg tager afsted på sommerhus-weekend i eftermiddag med kæresten til Marienlyst. Det skal nok blive hyggeligt.
Tøsen er blevet tyk, og måske finder vi ud af på tirsdag om det bliver en tap eller ikke-tap.
Vores køkken-alrum står næsten færdigt, og jeg tror jeg laver en foto-kollage over hvordan det har været undervejs så i kan se hvad det er jeg har været udsat for...

--Mark Twain
FogToo
Warhero

Post by FogToo »

ja undskyld, men jeg har jo holdt fødselsdag.. Det var dog lige godt den tammeste undskyldning jeg kunne komme på :P
Jeg har bare ikke lige haft den store grund til at skrive. Der er jo ikke nogen andre der har valgt at skrive noget, som jeg kan svare på, og jeg er generelt dårlig til at hitte på noget nyt at lave/snakke om, som I sikkert har/burde have opdaget ;)
[size=84][color=red]War does not determine who is right. War determines who is left.
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam! - Cato
There are 10 types of people in the world: "Those who understand binary, and those who don't."

Det er latterligt at påstå, at computerspil påvirker børn.
Hvis f.eks. Pac-Man havde påvirket børn født i 80'erne, så ville vi i dag have en masse unge, rendende rundt i mørke rum og spise piller, mens de lytter til monoton og ensformigt musik.[/color][/size]
kualle
Tycoon

Post by kualle »

Tjah. Jeg er blevet folkeskolelærer imellemtiden, samt fritidshjemstonser med en masse førsteklasser :-).

Ellers ikke det store. Leder stadig efter en ikke-tab at få tiden til at gå med.
Pepsi
Mod

Post by Pepsi »

da dejligt at høre du har fundet noget andet at tage dig til en at drikke :P

og damn det er svært at finde en mod til det danske hjørne på OG :D
så der går nok noget tid før jeg kupper dig kualle
Chroelle
Admin emeritus

Post by Chroelle »

Forresten ville jeg da lige indskyde at vi fik kønnet at vide, og det viser sig at jeg skal ud og investere i et haglgevær snarest!
Så jeg giver bajere til hele gruppen!
:beersong:

--Mark Twain
kualle
Tycoon

Post by kualle »

Tillykke med tappen. Drenge er nu at foretrække! ;-). I hvert fald til børn, kammerater og drukture...;-).

Tillykke gamle dreng.

Og det er i orden Peps. Jeg er jo ikke derinde, så det kan vel næppe skade andet end mit i forvejen haltende renomé.
Chroelle
Admin emeritus

Post by Chroelle »

Øh...Nej det blev så en uden tap... Derfor haglgeværet....

Så drenge er nu ikke at foretrække.... :D

Jeg er godt glad for at det er en pige. Det bliver nu meget fedt (de første 12 år.)

--Mark Twain
kualle
Tycoon

Post by kualle »

Nå, så må hun jo låne sig frem, hvis hun skal tisse.........

Det bliver også fedt senere. - joh, med de forældre bliver hun jo ikke rebel! :-)
Chroelle
Admin emeritus

Post by Chroelle »

Har du mødt Tanja????

Jeg får den værste teenagedatter i historien....

--Mark Twain
kualle
Tycoon

Post by kualle »

Kun over messenger et par gange. Og så en masse historier fra hendes husbond.

Jeg har da heller ikke mødt dig?!
Pepsi
Mod

Post by Pepsi »

hehe tillykke chrølle :P lyder da som om der nok skal komme gang i huset :P du må lige smide nogle billeder ind når i engang kommer så langt så vi kan se den lille :)
kualle
Tycoon

Post by kualle »

Eller om 17 år, så vi kan se, om hun er blevet køn! ;-)
Chroelle
Admin emeritus

Post by Chroelle »

Hey.... :HM: :viking: :mod:

Og jo tak peps. Jeg skal nok smide nogle billeder op... Jeg kunne også gøre det nu, men for at i kan se hvad billederne forestiller, så kræver det at jeg står og peger og forklarer ved siden af...

--Mark Twain
Pepsi
Mod

Post by Pepsi »

kualle din liderlige satan ^^

hvor lang tid er der igen chrølle? jeg syns vi har ventet længe på det ^^
gider ik al den vente tid :P
Chroelle
Admin emeritus

Post by Chroelle »

Altså hun er sat til den 21. MArts, så der er noget tid endnu. Hun er lige halvvejs. På onsdag går hun ind i 22. uge. (Den er god nok - man holder op med at snakke måneder når man har en gravid kæreste. JEg har aldrig forstået det før, men forstår det til fulde nu. En graviditet vare ca 40 uger.)

--Mark Twain
kualle
Tycoon

Post by kualle »

Men førsgagnsfødedende går i gennemsnit ca. 10 dage over. Så forvent 41½ uge, Chrølle ;-)...

Og en vigtigt ting i den forbindelse er, at den bedste kickstarter til fødsel, som bekendt er sex.