kualle wrote: Knægten skal i hvert fald lære, hvordan skakbrikkerne flytter. Samt at kunne spille bare en anelse skak. Det er almen dannelse.
Måske.FogToo wrote:jeg kan godt spille skak. Er jeg så dannet ?
At jeg så taber mod dresserede aber og retarderede giraffer har ikke noget med sagen at gøre ? Bare at jeg kan flytte rundt på brikkerne ?
Men fordi noget er almen dannelse, så betyder det ikke, man er dannet, hvis man opfylder dette specifikke krav.
Jeg vil vove den påstand, der er meget mere, man skal opfylde for at være dannet.
- men dannet er igen et spørgsmål om, hvor man stammer fra, dannelse i England er jo ikke det samme som i Danmark.
Foreksempel vil jeg mene, en dansker skal kende lidt til Søren Aaby Kierkegaard. Man skal også kende lidt til den danske historie.
Men der er meget mere. Man bør vel også have et rimeligt indgående kendskab til H.C.A. Samt vide hvem Georg Mohr var.
- men der er mange ting, man bør kende, før man kan kalde sig alment dannet. Man bør ligeledes kende lidt til Platon, Freud og Homer.
Man bør endvidere kende de mest grundlæggende færdigheder i den ædle kunst at være en gentleman.
- men der er meget.
Så måske, FT, måske. Jeg ved jo ikke, hvad du kan, ved, gør og er.
Så jeg kan ikke svare entydigt på dit spørgsmål.
Men det er ikke et krav, man skal være god til skak, det er et interessespørgsmål.